Sunday, November 26, 2006

Uitgeverij die blauwe GiRAFFE


Sinds 1997 woon ik in Duitsland, in de buurt van Karlsruhe. Daar verscheen in 2004 het eerste kinderboek in mijn Duitstalige uitgeverij die blaue GiRAFFE.

Maar ik ben en blijf Nederlandse en daarom ontstond ook uitgeverij die blauwe GiRAFFE in Nederland. (Inderdaad, met het woordje DIE in plaats van DE. Ik vond dat speelser staan in het logo. Het nadeel is wel, dat veel mensen nu vragen, of dit een Duitse uitgeverij is. Nee dus!)

Het eerste Nederlandstalige boek
heet "Bij muis thuis".
Auteur Norbert Landa,
illustraties van Hanne Türk.
ISBN 90-77675-01-9

Een jaar later kwam ook deel 2:
"Muis buitenshuis".
ISBN 90-77675-00-0

Deze boeken maken direct al duidelijk, waar die blaue GiRAFFE
voor staat: plezier aan woord en beeld beleven en tegelijkertijd
de eigen creativiteit (her)vinden en ontwikkelen.

Hoe dat in deze boeken zichtbaar wordt?

Een muizenfamilie richt de hele omgeving in met voorwerpen,
die ze bij de mensen weggehaald hebben. Zo wordt een schoen
een auto - een cabrio zelfs -, een cd een tafelblad, een krant
behang of een thee-ei een lamp. In ieder boek zijn tien
maquettes te zien, die met allerlei voorwerpen gemaakt zijn.
De muizen komen in deze maquettes tot leven.

Korte inleidende rijmpjes bij iedere plaat bevorderen het taalgevoel.
De namen van de voorwerpen zijn (met lidwoord) op een aparte
bladzijde naast de maquette onder het voorwerp
afgebeeld. Zo is het boek ook voor de uitbreiding van de
woordenschat op veel manieren inzetbaar. En natuurlijk
is het boek hierdoor ook één grote zoekplaat geworden.

Wat ik zelf fantastisch vind: heel veel kinderen gaan direct
aan de slag en bouwen hun eigen muizen-huis. Dat stimuleert
de creativiteit natuurlijk in hoge mate. En dat vind ik
persoonlijk misschien nog wel het allerbelangrijkst.

Ik las laats een serie interviews met kinderboekenuitgevers in
Duitsland. Iedereen kreeg de volgende vraag voorgelegd:
"Wat is voor u een goed kinderboek?" Het antwoord van bijna
iedereen was: "Een boek met het logo van onze uitgeverij op
de kaft." Dat vind ik een flauw antwoord. Natuurlijk sta ook
ik helemaal achter onze eigen boeken (en andere producten).
Maar een kinderboek is pas een goed kinderboek, als kinderen
er heel graag in lezen, kijken of - nog mooier - er iets mee
gaan doen. Als hun ouders of leerkrachten het dan ook interessant
vinden, dan ben ik helemaal gelukkig. Dat betekent dan voor mij,
dat de extra dimensie, die ik zoek in goede boeken, ook herkend
is. Voor mij bestaan kinderboeken eerlijk gezegd niet... Een goed
kinderboek heeft ook volwassenen iets te bieden.

Dat prentenboeken vaak als "geschikt van ... jaar tot ... jaar"
worden gezien, doet geen recht aan de vaak heel hoge kwaliteit
en kunstzinnige inspanning van de auteur en de illustrator.

Maar daarover misschien een volgende keer meer.

De website van uitgeverij die blauwe GiRAFFE vind u hier.
Er is heel veel in ontwikkeling in onze jonge uitgeverij.
Ik houd iedereen via de sites en deze blog op de hoogte.

Bovendien is er voor elke uitgave een eigen blog. Daar komt
steeds meer op te staan. Heeft u ideetjes of tips met betrekking
tot een bepaald boek, dan publiceer ik die ook graag.

Voor meer informatie of opmerkingen kunt u me altijd mailen.


Tot een volgende keer,
Margot van Aanholt

PS U kunt al onze boeken in de boekhandel in Nederland en´
Vlaanderen bestellen. U kunt ons ook een e-mail sturen.
Een shop is in voorbereiding.
Margot van Aanholt
Foto: Copyright © by Margot van Aanholt, 2004

No comments: